Sú smoothies vhodné počas chudnúceho režimu?

Smoothies majú určite množstvo zdravotných benefitov a vďaka vitamínom a minerálnym látkam môžu byť aj cennou súčasťou jedálnička. Ak však ide o chudnutie, je potrebné dodržiavať určité pravidlá, aby vám na ceste za štíhlejšou postavou neboli skôr nepriateľom. Na čo dávať pozor, aké druhy ovocia a zeleniny sú vhodné na chudnutie a s akými trikmi sa najčastejšie stretávate u výrobcov kupovaných smoothies?

hodí se smoothies (1)

Strážte si množstvo

Ovocné smoothies konzumujte skôr v dopoludňajších hodinách a určite si strážte množstvo pridaného ovocia. Aj keď sa to nemusí zdať, ovocie môže obsahovať pomerne vysoký podiel cukru. Medzi najzradnejšie druhy ovocia patria napríklad banány a hrozno. Denne vypite maximálne 200-300 ml ovocných smoothie.

Smoothie sú vhodná aj pred alebo po športovom výkone, pretože ide o veľmi rýchly zdroj energie, ktorý však nezasýti na dlhší čas.

Dajte šancu zeleninovému smoothie

Ak chcete svojmu telu dopriať zdroj vitamínov a minerálnych látok, ale súčasne sa vyhnúť navyšovaniu cukru v jedálničku, vyberte si zeleninové smoothie. To vás nielen zasýti, ale môžete si ho dopriať bez výčitiek aj v popoludňajších hodinách.

Ovocie a zelenina pre štíhlu líniu

Ktoré druhy ovocia a zeleniny sú najvhodnejšie na prípravu smoothie a majú nízky obsah sacharidov?

AVOKÁDO (cca 1,4 g sacharidov na 100 g)  – je naozaj ovocie. Obsahuje vysoký podiel zdravých tukov a minimum sacharidov.

JAHODY (cca 6,7 g sacharidov na 100 g) – sú plné vitamínu C, draslíka a vlákniny.

GRAPEFRUIT ČERVENÝ (cca 8,2 g sacharidov na 100 g) – možno ste už počuli o „grapefruitovej diéte“. Táto diéta funguje tak, že sa pred každým jedlom zasýtite polovicou grapefruitu a vďaka tomu nebudete cítiť priveľký  hlad. Bežného jedla preto zjete menej a znížite si tak celkový energetický príjem.

ČUČORIEDKY (cca 8,9 g sacharidov na 100 g) – sú plné antioxidantov, vitamínov a vlákniny. Priaznivo pôsobia na nervovú sústavu a údajne aj zlepšujú pamäť.

ANANÁS (cca 10,6 g sacharidov na 100 g) – je bohatý na vitamín C, znižuje nafukovanie a podporuje trávenie. Aj to je dôvod, prečo sa podáva v kombinácii s mäsom predovšetkým pri grilovaní.

ŠPENÁT (cca 1,7 g sacharidov na 100 g) - je významným zdrojom antioxidantov a spomaľuje starnutie pokožky.

BROKOLICA (cca 2 g sacharidov na 100 g) - je bohatá na vitamín C, E, B1, kyselinu listovú (B9) a vitamín B2. Z minerálnych látok obsahuje predovšetkým draslík, vápnik, fosfor a síru. Samozrejme je bohatá aj na vlákninu. Nové štúdie dokazujú, že brokolica výrazne chráni ľudský organizmus proti voľným radikálom, toxickým a rakovinotvorným látkam.

ZELER BUĽVOVÝ (cca 2,6 g sacharidov na 100 g) – má protizápalové účinky, prospieva cievam, znižuje cholesterol a pomáha pri zápche. Šťava zo zeleru chráni obličky a žlčník pred tvorbou kameňov.

STOPKOVÝ ZELER ( cca 0,7 g sacharidov na 100 g) - je doslova vitamínovou bombou. Listy obsahujú dokonca viac vitamínu C ako citróny, je skvelým zásobníkom vitamínu B, ktorý sa podieľa na zdraví nechtov a vlasov, ale aj nervov. Z ďalších dôležitých vitamínov sú v ňom zastúpené vitamíny A, K a E. Najvýznamnejšími minerálnymi látkami sú jód, zinok, vápnik, sodík, železo, chróm, draslík a horčík. Zeler obsahuje aj fytochemikálie, ktoré stimulujú tvorbu bielych krviniek, čím pôsobí preventívne proti rakovine a ďalším ochorenia.

Pozor na reklamné slogany

S akými lákavými pojmami, ktoré môžu byť mnohokrát zavádzajúce, sa na etiketách kupovaných smoothies najčastejšie stretávate a čo sa za nim vlastne skrýva?

„S nízkym obsahom kalórií“

Veľmi známy marketingový slogan. Dajte si však pozor, na aké množstvo sa vzťahuje. Veľakrát sa týka jednej porcie a nie celého nápoja. Ako je uvedené v potravinárskej legislatíve, obsah energie pre splnenie tohto tvrdenia musí byť do 20 kcal na 100 ml. Napríklad v prípade pomarančového džúsu sa tento marketingový slogan týka porcie menšej ako 50 ml.

„S prídavkom vlákniny“

Ako je všeobecne známe, smoothies sa na rozdiel od džúsov vyrába z celého ovocia alebo zeleniny. Tie tú samy o sebe veľmi bohatým zdrojom vlákniny, ktorá sa nachádza v dužine či šupke. Nie je preto nevyhnutné pridávať do výrobku ďalšiu vlákninu. Ide teda veľakrát len o marketingový ťah. V skutočnosti je do výrobku pridané len nepatrné množstvo vlákniny, ktorá však na jeho celkový obsah už nemá zásadný vplyv.

„Bez pridaného cukru/bez prídavku cukru“

Do výrobku nemusí byť síce pridaný cukor, ale množstvo prirodzene sa vyskytujúceho cukru, ktorý sa nachádza napríklad v jablkovom či inom koncentráte, býva spravidla veľmi vysoké. Preto je dôležité sledovať množstvo cukru uvedeného v tabuľke výživových údajov. Odporúčame neprekračovať hodnotu 10 g sacharidov na 100 g, aby sme zbytočne organizmus „nepresladzovali“.

„Spĺňa denné odporúčané množstvo ovocia/vitamínov a živín“

Ide o časté znenie výživových odporúčaní. Avšak, príjem týchto živín a vitamínov odborníci odporúčajú skôr z čerstvých, nijako nespracovaných plodov. Znamená to, že smoothie by malo byť vyrobené z čerstvého a z tzv. celistvého ovocia a zeleniny, teda nezbavené šupky či dužiny, ktorá je často veľmi bohatá na vitamíny, minerálne látky alebo vlákninu. Súčasne by nemalo byť vystavené vysokým teplotám, k čomu môže dochádzať pri spracovaní plodov a ich nešetrnej sterilizácii.

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie