Ako sa správne odvážiť

Usilujete sa o vami vysnívanú hmotnosť, ale váhe sa vyhýbate ako čert krížu, alebo naopak sa vážite až príliš často a potom sa trápite tým, že displej stále neukazuje nižšie hodnoty? Rovnako ako redukcia hmotnosti, tak aj jej váženie má svoje pravidlá. Poradíme vám, ako sa pri chudnutí správne (od)vážiť!


Nestúpajte na váhu každý deň
Každé ráno sa pravidelne hrniete na váhu? Úplne postačí, keď sa naučíte vážiť raz do mesiaca či každých štrnásť dní. Jedine s odstupom času zistíte, ako si na tom vaše kilogramy stoja. Vždy majte na pamäti, že 1 až 2 kilogramy sú plus mínus pohyblivé a záleží na množstve premenných faktorov. Výslednú váhu ovplyvňuje stav tekutín, vyprázdňovania, menštruačný cyklus v závislosti na zadržiavaní vody v organizme a predovšetkým príjem potravy. Množstvo večných dietárov sa každodenným vážením dostalo akurát tak do depresie a vzniknuté pocity frustrácie potom zahnali kalorickým jedlom. Akurát prídete o motiváciu, preto sa denného váženia zdržte.


Ráno alebo večer?
Najideálnejšie je postaviť sa na váhu v ranných hodinách, na lačno a len v spodnej bielizni. Získané čísla si zapíšte, nech máte porovnanie, či úbytok zodpovedá vašej snahe. S rýchlosťou chudnutia to nepreháňajte, nehladujte a usilujte sa o to, aby váha klesala racionálne. Mnoho z nás robí tú chybu, že si praje schudnúť, čo možno najrýchlejšie. Pre váš pocit je to dosť možná motivácia, avšak pre organizmus je to zbytočná a stresujúca záťaž. Nehovoriac o tom, že si koledujete o vznik strií. Pokožka tak nestíha adekvátne reagovať, kvôli rýchlej strate kíl sa väzivové vlákna pretŕhajú a nenávidené strie sú na svete. Zo začiatku majú ružovú až fialovú farbu, potom blednú, avšak na koži zostávajú aj naďalej - bohužiaľ už stále.


Majte správny postoj aj podklad
Na váhe je zásadné stáť rovno a tak, aby došlo k ideálnemu rozloženiu hmotnosti na obe končatiny. Akonáhle nakúkate na displej snažte sa nepredkláňať. Zbytočne si tak vyslúžite vyššie cifry.
Osobnú váhu položte tam, kde je stabilná a rovná podlaha. Rozhodne nie na mäkučký koberec s vyšším vlasom.


Keď váha stojí?
Aj napriek tomu, že usilovne dodržujete jedálniček a pravidelne športujete, tak sa vás kilá stále držia? Pokiaľ sa do tejto situácie dostanete, snažte sa zachovať pokoj. Zo začiatku diéty idú kilá dole tak nejako úplne samy, hmotnostný zásek často príde na rad v druhej polovici. Okrem váženia sa naučte tiež pravidelne merať a získané hodnoty si dôkladne zapisujte. Vaša postava sa bude meniť a aj keď kilá nepôjdu dole, tak centimetre určite. Zamerajte sa na oblasť paží, pŕs, pásu, bokov, stehien a tiež lýtok.
Po každom vážení spolu s premeraním sa odfoťte pred zrkadlom len v spodnej bielizni. Akonáhle na vás zaútočia myšlienky s diétou seknúť, stačí sa pozrieť na všetko hovoriace výsledky. Čím bližšie budete k vašej vysnívanej váhe, tým viac budete v šoku, ako veľmi sa nielen vaša postava, ale tiež tvár zmenila. Vlasy budú o poznanie lesklejšie, pleť zdravšia a všetci vám budú hádať o niekoľko rokov menej.

Lenka Zelnitiusová
Autorka článku